Het is te hopen dat je als MKB ondernemer nooit een deurwaarder hoeft in te schakelen of dat je ermee te maken krijgt. Toch zullen ondernemers helaas herkennen dat het best vaak voorkomt dat een factuur te laat betaald wordt. Een groot deel van de faillissementen binnen het MKB hebben te maken met het te laat of niet betalen van facturen. Je debiteurenbeheer goed op orde hebben is dus belangrijk en daar hoor het inschakelen van een deurwaarder bij. Maar wanneer komt deze nu om de hoek kijken. Niet gelijk als de eerste betalingstermijn is overschreden, wel als je op het punt beland bent dat je juridische middelen moet aanwenden om je vordering te kunnen innen.
Wat mag de deurwaarder wat ik niet mag?
De deurwaarder is een ambtelijke functie. Hij mag een aantal juridische handelen verrichten die een ander niet mag. Als je herinneringen en telefonische afspraken met je klant niks hebben opgeleverd komt je op het punt dat je de vordering uit handen gaat geven aan een incassobureau. Die zal als eerste een minnelijke incassoprocedure starten over het algemeen. Dit is nog zonder juridische middelen, het doel is nog om de vordering te innen en de klantrelatie zoveel mogelijk in tact te houden. Hierna volgt juridische incasso. Een incasso advocaat neemt de vordering over. Via een vonnis kunnen er verschillende middelen ingezet worden om grip te krijgen op de openstaande vordering. Zo kan er bijvoorbeeld beslag gelegd worden. Het leggen van beslag is zo’n taak die door de deurwaarder uitgevoerd kan worden. Verder ook onder andere het tekenen van een vonnis. We hebben dit juridisch zo geregeld omdat we het in Nederland belangrijk vinden dat overeenkomsten met een wederzijdse veprlichting daarin nagekomen worden. In dit principe speelt de deurwaarder dus een belangrijke rol.
Hoe voorkom ik de inzet van een deurwaarder?
Als ondernemer wil je dus liever niet dat het zover komt dat het inschakelen van een deurwaarder noodzakelijk is. Het is nooit volledig te voorkomen, maar je kan zeker maatregelen nemen om de kans zo klein mogelijk te maken. Een hele belangrijke hierin is om de kredietwaardigheid te checken voordat je een relatie met een klant aangaat. Hiermee kan je goed inschatten of facturen tijdig betaald zullen worden. Als een potentiële klant minder kredietwaardig is kan je hier maatregelen tegen nemen. Denk hierbij onder andere aan de klant voorraf te laten betalen.