Loyalty marketing voor langdurige relaties met klanten

Het onderhouden van een goede relatie met bestaande klanten is een van de makkelijkste manieren om je bedrijf op een gezonde manier te laten groeien. Bestaande klanten wil je altijd goed behandelen zodat deze klanten positieve reclame maken. Daarnaast wil je deze klanten terug laten komen om meer van je te kopen. Een onderdeel van je marketing is daarom het onderhouden en verbeteren van deze relaties.

Wat is loyalty marketing

Loyalty marketing draait om het tevreden houden van de klanten. Dit gaat om meerdere manieren, zoals het snel antwoord geven op de vragen van klanten. Dit kan via de meeste websites door middel van een chatbox. Veel bedrijven besteden daarnaast ook veel tijd aan het open en transparant communiceren met klanten over bijvoorbeeld de levertijd van een product. Het verzamelen van beoordelingen is hier ook een voorbeeld van. Bedrijven maken gebruik van meerdere manieren om de interactie met klanten aan te gaan. Het toepassen van deze marketing kan op verschillende manieren, hieronder geven we een aantal voorbeelden.

Supermarkten

Een mooi voorbeeld van deze marketing is de nieuwe bonuskaart. Door deze bonuskaart kan een supermarkt al je aankopen bijhouden. Het voordeel hiervan is dat de supermarkt je dan vervolgens aanbiedingen laat zien van producten die je al veel koopt. Dit zijn gepersonaliseerde aanbiedingen waar je naar op zoek bent. Voor de klant is dit prettig om deze te ontvangen en voor de supermarkt is dit een stukje extra klantenservice wat ook nog eens meer oplevert.

De supermarkt verzamelt gegevens met de bonuskaart en kan precies zijn wat je allemaal koopt, hoeveel je uitgeeft en hoe vaak je een aankoop doet. Door al deze gegevens te verzamelen staat deze supermarkt dan sterk in de markt. De persoonlijke aanbiedingen zijn dan ook echt waardevol voor de klant en dit schept een band tussen de supermarkt en de klanten.

Vliegmaatschappijen

Een andere manier om de interactie aan te gaan met klanten is door middel van sociale media. Een aantal vliegmaatschappijen zijn hier enorm goed in. Ze spelen in op de actualiteiten en maken hier opvallende of grappige berichten over. Daarnaast geven ze antwoord op de vragen van klanten. Het grote voordeel hiervan is dat dit ervoor zorgt dat er veel vragen worden beantwoord.

Dit verlicht de druk voor de klantenservice. Door deze berichten te schrijven laat je als bedrijf dat je het belangrijk vindt om de interactie aan te gaan met je klanten. Dit geeft een goed imago van je bedrijf.

Loyalty marketing is een van de nieuwste trends in marketing. Door in te spelen op actualiteiten en de klanten te beantwoorden van je klanten blijf je werken aan je imago. De klantenbinding vergroot je door dit een essentieel onderdeel te laten zijn van je marketing.

Bron: Softwaremagazine.nl