Laat je webwinkel groeien

Vandaag wil ik een heel interessant onderwerp bespreken op deze blog. Het is vooral interessant als je een eigen webwinkel hebt en die wilt laten groeien.

Het doet me een beetje denken aan Rollercoaster tycoon van vroeger. In dat spel moest je een pretpark bouwen en je had verschillende doelen die je moest behalen om te slagen. In het spel zelf kon je marketing campagnes uitzetten. Nadat je gebruik had gemaakt van die marketing campagnes steeg het aantal bezoeker of de inkomsten. Je moest heel gericht de juiste campagne kiezen voor het beste resultaat.

Hoewel het spel al wat ouder is (de eerste kwam uit in 1999) slaat het wel de spijker op zijn kop. In de huidige tijd waar veel online wordt gekocht via webwinkel is het belangrijk een goede marketing campagne te hebben staan. Vandaag wil ik een gedeelte belichten dat mijns inziens vaak een beetje wordt vergeten (ten onrechte). Ik heb het over remarketing adwords.

Wat is dat dan?

Dat is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Dat wil zeggen dat wat het inhoudt gemakkelijk is uit te leggen. Het mechanisme erachter zit iets ingewikkelder in elkaar. Het zijn Google Adwords advertenties die speciaal zijn geschreven voor terugkerende bezoekers op je website. Het zijn dus niet alleen mensen die al iets op je website hebben gekocht. De meest interessante bezoekers zijn vooral die bezoekers die informatie hebben ingewonnen over een bepaald product of zelfs al iets in hun winkelmandje hebben gelegd maar de koop niet hebben afgerond. Met remarketing adwords wordt de kans dat deze bezoeker gaat terugkeren naar jouw eigen website een stuk groter.

Voor wie is het interessant?

Oke, dat klinkt dus erg goed. Het is alleen niet voor iedereen interessant of van toepassing. Er zijn een aantal eisen waaraan je webwinkel moet voldoen zodat het echt effectief kan zijn. De eerste eis is niet zo heel moeilijk. De webwinkel moet namelijk worden ingesteld zijn voor RLSA AdWords en cookies. Dan is er een eis waaraan sommigen wat lastiger zullen voldoen. Het is namelijk de bedoeling dat jouw website minimaal 1000 bezoekers moet heeft. Dat is nodig om een (remarketing) lijst aan te maken zodat er een campagne kan worden gestart.

Als je zelf een webwinkel hebt, hoop ik dat bovenstaande informatie er voor heeft gezorgd dat je weer een stapje verder kan komen. Met een stapje verder bedoel ik vooral het professioneel verder groeien van jouw eigen webwinkel.