Fouten van managers in de ogen van jongeren

Je hoort het wel eens, mensen die ontslag nemen omdat ze niet door een deur kunnen met hun manager. Voor jongeren is dit niet anders. Meer dan driekwart van de jongeren menen dat hun leidinggevende grote invloed hebben op hun werkgeluk. Nederlandse managers krijgen over het algemeen ruime voldoendes van jongeren als het over hun werkwijze gaat. Desondanks zijn er een aantal punten van verbetering voor managers. Lees hieronder een drietal eigenschappen voor managers waar jongeren veel waarde aan hechten.

Onzekerheid

Zit ik hier wel goed op mijn plek? Willen ze mij vervangen? Doe ik mijn werk wel goed? Dit zijn maar een aantal van de vele vragen waar jongeren tegenwoordig op hun werk mee zitten. Dit gebeurt vooral wanneer managers niet genoeg zekerheid scheppen. Bedenk dan ook dat jongeren ook vaak geen vast contract hebben, wat een mogelijke boosdoener is. Een manager die geen duidelijkheid schept kun je niet op rekenen. Creëer daarom zekerheid en schep een band met je team.

Gebrek aan waardering tonen

Zekerheid scheppen heeft ook verband met een ander aspect. Een van de belangrijkste punten van verbetering vinden jongeren het waardering tonen. Dit heeft voornamelijk met bevestiging te maken: dat je het kennelijk goed doet. Het straalt namelijk uit dat zij in de toekomst hier of elders werk zullen hebben. Daarom is gehoord en gezien worden een erg belangrijk aspect voor jongeren binnen een bedrijf.

Slecht feedback geven

Je kent het wel: hét gesprek waar menig mensen bang voor zijn. De manager begint bij binnenkomst al met wat je allemaal fout doet en wat je moet verbeteren. Vervolgens onderteken je een papiertje waarbij je akkoord moet gaan met wat er allemaal is gezegd en ga je gestresst weer verder aan het werk. Het zou veel beter een tweezijdig gesprek kunnen zijn dan een eenzijdig monoloog. Daarbij zou de manager ook zelf beter kunnen vragen wat hij of zij zelf beter kan doen. Vergeet ook niet dat complimentjes ook altijd op zijn plaats zijn.

Hoewel de recruitment guide zegt dat managers gemiddeld een voldoende scoren, moet je er geen genoegen nemen met een kleine voldoende. Erkenning lijkt hierbij het belangrijkste aspect te zijn om jongeren te behouden en te werven voor je bedrijf. Zij willen immers weten dat ook zij de moeite waard zijn om mee te werken. Je bouwt zo aan hun identiteit, wat het belangrijkste is in hun ontdekkingsfase.