Boekhouden voor zzp’er of mkb’ers: hoe leuk kun je het maken?

Ondernemen is mooi! Zelf de controle hebben, de koers bepalen, met je eigen creativiteit inkomsten genereren… het geeft een kick als dit goed lukt, als je ook echt vanuit je eigen ideeën een succesvolle onderneming kunt opbouwen. Dit ben jij! Of in ieder geval: dit heb jij gedaan! Dat betekent alleen niet dat alle onderdelen of taken van die onderneming even interessant zijn. Zoals de boekhouding: het is absoluut noodzakelijk, maar niet bepaald ieders favoriete bezigheid. Gelukkig zijn er verschillende manier om je administratie bij te houden, bijvoorbeeld door je boekhouding in Excel te doen, met offline of online boekhoudsoftware, of zelfs met behulp van een app.

Wil je een onderneming goed draaiende kunnen houden, het overzicht kunnen bewaren, en, niet geheel onbelangrijk, je geldstromen goed kunnen verantwoorden richting de fiscus, dan is een sluitende administratie bittere noodzaak. En hoewel er best ondernemers zullen zijn die veel voldoening uit hun boekhouding halen, zullen de meesten zich toch liever willen richten op hun core business. Dus gaan we op zoek naar de meest efficiënte boekhoudoplossingen.

Boekhouden: wat is het?

Met boekhouden leg je nauwkeurig de financiële feiten vast die plaatsvinden in (of door) je onderneming. Dat betekent grofweg dat je heel precies noteert wat voor kosten en opbrengsten je hebt. Een boekhouding behelst onder meer het inboeken van journaalposten in grootboeken en het maken met debiteuren- en crediteurenadministratie, maar in praktische zin ben je als ondernemer meestal met boekhouden bezig als je facturen moet opmaken of verwerken, of wanneer je informatie verzamelt voor je aangiftes inkomstenbelasting en omzetbelasting.

Jaarrekening

De aangifte OZB (omzetbelasting) is een maandelijks of driemaandelijkse terugkerende aangifte, waarbij je de omzet en kosten over een bepaalde periode opgeeft, met de daarbij behorende btw die je aan klanten hebt doorberekend dan wel zelf hebt betaald aan de hand van (bijvoorbeeld) investeringen.

Feitelijk ben je hiermee al deels je administratie voor je aangifte inkomstenbelasting aan het bijhouden. Voor de IB is echter wel een totaaloverzicht van het hele jaar noodzakelijk, formeel terug te vinden in de winst- en verliesrekening. Hier houd je de opbrengsten en kosten van het afgelopen jaar bij, en het vormt samen met – vooral – je balans de jaarrekening. Ook zaken als reiskosten en afschrijvingen komen terug in dit overzicht. Heb je dit op orde, dan is je aangifte IB meestal vrij eenvoudig.

Boekhouden: hoe doe je het?

Boekhouden is al zo oud als de weg naar Rome, maar gelukkig zijn we niet meer toegewezen op kroontjespennen en notitieboeken. Maar zelfs al is iedereen inmiddels geëvolueerd naar het doen van de boekhouding op een computer, er zijn nog steeds veel manieren om je administratie bij te houden; of te laten houden. Denk dan aan:

  1. Handmatig in Excel
  2. Offline boekhoudsoftware
  3. Online boekhoudsoftware
  4. Software met mobiele boekhoudapp

Handmatig vs automatisch en offline vs online

Bovenstaand rijtje toont feitelijk steeds efficiëntere en gebruiksvriendelijke manieren van je administratie bijhouden. Dat betekent echter niet dat nr. 4 voor iedereen de beste keuze is of dat nr. 1 voor iedereen onhandig is.

Heb je een kleine, hele overzichtelijke administratie, dan kun je in principe prima af met een boekhouding in Excel. Ja, het vergt wat handwerk, maar grote kans dat je er redelijk snel mee klaar bent. Wil je echter altijd toegang (kunnen) hebben tot je boekhouding, dan is een online softwarepakket, dat automatisch berekeningen voor je uitvoert en, helemaal mooi, ook nog een app biedt, waarmee je onderweg heel makkelijk zaken kunt inzien en wijzigen, een erg fijne oplossing.