Ga je internationaal met je bedrijf? Denk dan aan een taalcursus!

In elke branche is effectieve communicatie essentieel. Je moet in staat zijn om met vertrouwen te converseren in de taal van je klanten, zelfs als dit niet je moedertaal is. Als je de taalbarrière binnen je bedrijf tegenkomt, heb je misschien een professionele taalcursus nodig om dit tekort te verhelpen.

 Niet iedereen spreekt goed Engels


Het is gewoon onrealistisch om te veronderstellen dat klanten altijd goed Engels zullen spreken om je slechte taalvaardigheid in hun eigen taal goed te maken, dus is het absoluut noodzakelijk dat bedrijven een proactieve houding aannemen en de training krijgen die ze nodig hebben om deze kloof te overbruggen.

Je bent nooit te oud om een taal te leren


Het leren van een taal in het latere leven kan een grote uitdaging blijken te zijn, vooral voor iedereen die nog nooit eerder een vreemde taal heeft gestudeerd, maar beschouw het meer als ‘een andere’ taal, niet als een ‘vreemde’ taal, en herinner jezelf eraan dat je al een taal onder de knie hebt gekregen!

Waarom taal zo belangrijk kan zijn voor je bedrijf


Om een ​​duidelijk voorbeeld te geven, laten we ons voorstellen dat je bedrijf activiteiten heeft uitgebreid naar de Portugese markt. Als sommige managers en werknemers niet vloeiend of bijna vloeiend Portugees spreken, leidt dit tot echte problemen, vooral als je klant een tekort heeft aan Engelstalige werknemers. De kosten van vertalers en professionele tolken zullen snel oplopen. Een gebrek aan taalvaardigheid blijkt vaak een oorzaak van echte frustratie die leidt tot misverstanden en gespannen relaties, om nog maar te zwijgen van spanningen die voortkomen uit een slecht begrip van belangrijke cross-culturele kwesties. Het is een bekend feit dat projecten slecht aflopen waar slechte taalvaardigheden aanwezig zijn. Een cursus Portugees zal je dan zeker helpen om succesvoller zaken te doen.

Investeer in taalvaardigheden


Dit soort situaties ontstaat met verrassende regelmaat, vooral met de toenemende globalisering van veel moderne industrieën. Elk bedrijf dat wil groeien en zich in nieuwe markten wil vestigen, moet uitbreiden en investeren in de taalvaardigheden van zijn werknemers. Omdat meertalige communicatie zo’n belangrijke rol speelt op de internationale markt, is het nog nooit zo belangrijk geweest om ervoor te zorgen dat taalvaardigheden aansluiten bij zakelijke ambities.

Als een direct gevolg daarvan worden taalcursussen die specifiek zijn ontworpen voor bedrijven steeds populairder, evenals het aantal bedrijven dat ze aanbiedt.

Taal docenten met een zakelijke achtergrond kunnen werknemers helpen om een ​​taal uit het niets te leren en andere medewerkers te helpen hun bestaande taalvaardigheden te verbeteren, en de taalcursus zal vaak in-company worden gegeven, waardoor de noodzaak voor de werknemer om te reizen wordt weggenomen.

In welk bedrijf je je ook bevindt, het is de moeite waard zorgvuldig de mogelijke voordelen van een taalcursus te overwegen. Het zal zeer gewaardeerd door je klanten, het voegt waarde toe aan je service en goodwill voor je klantrelaties.